Dværgens bog af Vibeke Arndal

Spar op til

94 kr.

50/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 2 anmeldere

Dværgens bogAmbrosius-kvartetten #4af Vibeke Arndal

Dværgens Bog er en filosofisk eventyrroman om overvindelse af ulykkelig kærlighed.

Dværgen Ludvig Ambrosius Larsen ankommer til slottet i Pløn, hvor han på mystisk vis kommer i berøring med den gamle Rosenkreuzerordens vejledninger. Gennem sit kunstneriske arbejde når han frem til erkendelser om mennesket, som synliggøres i billedet på det livstæppe, han bringer med sig gennem sit liv. Hans skabende arbejde og en alkymisk bog sætter ham på sporet af en højere åndelig indsigt: en erkendelse af det hele menneske.

Omkring dværgen lever et farverigt galleri af personer: en frigiven slavinde – hans livs kærlighed - en cirkusabe, et tårnspøgelse, en oplysningsfyrste og mange flere.

Dværgens Bog er en eventyrlig roman om kunstens og kærlighedens afgørende kraft.

"Vibeke Arndal maler et meget farverigt billede frem af adelens husførelse, skikke og kulturelle interesser, som alt sammen spejles i den reflekterede og distancerede dværgs blik."
- Jyllands-Posten
50/100
Gennemsnitlig bog
ifølge 2 anmeldere
De bedste priser:

2 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 2 anmeldelser af bogen "Dværgens bog" i de 453 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

50/100
WA
Middelmådig anmeldelse i Weekendavisen
anmeldt af Birte Weiss 30-03-2012
Velturneret fortælling

Filosofisk udråbstegn

Som samlet hele er Vibeke Arndals filosofiske eventyrkvartet en 'velturneret fortælling', men dette fjerde bind lever ikke helt op til den ellers velfortjente succes, der fulgte i kølvandet på de tre første bøger, der med deres fine energi var anderledes berigende end denne noget fritsvævende filosoferen om samfundet, kunsten og kærligheden. [Kort referat]

Ikke lagt online
50/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Henriette Bacher Lind 20-03-2012
En udmærket eventyrroman

Dværgen og slavinden

Vibeke Arndal har skrevet en udmærket roman om 'kærlighedens forløsning i kunst og filosofi', og hermed afslutter hun sin serie om 1700-tallets Danmark. Genremæssigt lægger fortællingen sig tættere op ad eventyret end den historiske fiktion, og der er masser af farverige stemningsbeskrivelser, 'eksotiske elementer' og symboliske tildragelser - det bliver til tider lige kulørt nok. [Kort referat]