Kamma Rahbek & Bakkehuset af Inge Nørballe

Spar op til

5 kr.

66/100
Glimrende bog
ifølge 2 anmeldere

Kamma Rahbek & Bakkehusetaf Inge Nørballe & Mette Winge

I denne bog får vi Bakkehusets historie, huset eller rettere gården på Frederiksberg med den store have, hvor Kamma og Knud Lyne Rahbek residerede i mange år og samlede Guldalderens københavnske intelligentsia, der gerne forcerede den mørke og elendige vej for at være med i den begavede og ansete kreds.


 


Kamma Rahbek levede fra 1775 til 1829 og var en højt begavet kvinde med et stort socialt talent, læste og talte de europæiske hovedsprog, skrev et utal af breve, men var hele livet plaget af dårligt helbred og psykiske nedture. Vi hører om Knud Lyne Rahbek (1760-1830) og hans centrale rolle i Københavns kulturelle liv, som forfatter, som kritiker, som tidsskriftredaktør, som professor i æstetik; vi hører om deres forlovelse, bryllup og ægteskab, om de mange gæster, der kom på stedet, og om deres historie.

66/100
Glimrende bog
ifølge 2 anmeldere
De bedste priser:

2 boganmeldelserLæs mere

Vi er stødt på 2 anmeldelser af bogen "Kamma Rahbek & Bakkehuset" i de 453 aviser, blogs og andre medier, vi følger. Find citater, links og korte uddrag herunder.

67/100
JP
i Jyllands-Posten
anmeldt af Johs. H. Christensen 22-12-2012
Letlæst introduktion til ægteparret Rahbek

Lyset i Guldalderen

Denne letlæste introduktion til ægteparret Rahbek og det litterære miljø de skabte i Bakkehuset i de første årtier af 1800-tallet, vidner om forfatternes 'enorme viden og deres smittende kærlighed til det sted og de mennesker, som engang var et lysende dansk kulturcentrum.' [Kort referat]

Ikke lagt online
67/100
B
i Berlingske
anmeldt af Eva Pohl 16-12-2012
En lille, indsigtsfuld bog, der giver et fint tidsbillede

Kunsten at samtale

'En lille, indsigtsfuld bog, der giver et fint tidsbillede' og portræt af Kamma Rahbæk og det litterære miljø hun var en del af og samlingspunkt for i begyndelsen af 1800-tallet. Rahbæk skrev ikke selv – bortset fra breve – men hun udformede smukke æsker og små akvareller, og det er en mangel ved bogen, at forfatterne ikke diskuterer Lise Busk-Jensens disputats 'Romantikkens forfatterinder,' som blandt andet tolker æskerne som 'et rum, hvor salonkunsten og intimsfæren mødes - og som begyndelsen til en ny kvindeidentitet.' [Kort referat]